KAUZA LETISKO PIEŠŤANY: Aký má zmysel tak bojovať za jeho záchranu a obnovu?

Letisko, letecká doprava je taká nepochopená vec: použijeme ju raz za čas – možno raz za dva roky pri lete na dovolenku a späť. Veľká časť obyvateľov Slovenska ju nepoužije vôbec. Niekto lieta za prácou a späť. Zhruba každý štvrťrok, veľmi málo ľudí častejšie, väčšinou je to pracovná cesta. Ako sa to týka, ale Piešťan? – kladiete si teraz otázku.

Aký má zmysel tak forsírovať záchranu a podporu pre letisko Piešťany?

Toto sú všetky verejné letiská na Slovensku s počtom prepravených osôb za rok 2017 (zdroj: Prof. Kazda, prednáška):

Tak v Piešťanoch máme letisko pre 912 cestujúcich za rok, fakticky lietalo len aerotaxi – bomba kšeft to letisko! Stop – prečo má Sliač 22,5 tis. a prečo Poprad 84 tisíc?

 

Poprad začal v roku 2013 jedným rozhodnutím:

LETISKO POPRAD-TATRY JE SVOJOU POLOHOU PRIORITNE PREDURČENÉ PODIEĽAŤ SA NA ROZVOJI AKTÍVNEHO CESTOVNÉHO RUCHU”

Spojili sa Prešovská župa, mesto Poprad, organizácie cestovného ruchu v okolí a začali pracovať na vybudovaní pravidelného leteckého spojenia – s Rigou – a cez ňu so súvisiacimi destináciami. Dôvod príletu hostí : v podstate lyžovačka, potom aj letné pobyty a ďalšia turistika. Noví hostia do dovtedy neznámej destinácie, čo je veľmi ťažká úloha.

Po štyroch rokoch práce: V roku 2017 využilo služby Letiska Poprad-Tatry 7 776 zahraničných turistov, ktorí strávili v regióne 50 013 nocí, čo prinieslo do regiónu nárast tržieb približne o 3 967 326 EUR.

Na vyžiadanú marketingovú podporu poskytlo združenie Poprad 131 tisíc EUR.

Na tomto príklade je v kocke popísaný význam letiska: prinesie nových hostí, ktorí by inak neprišli a ktorí prinesú do regiónu peniaze, letisko samotné na tom nemohlo byť ziskové.

Toto isté hovorí aj Nariadenie komisie (EU) 2017/1084 v odstavci (3):

Investičná pomoc pre regionálne letiská s priemernou ročnou prepravou do troch miliónov cestujúcich môže zlepšiť tak dostupnosť určitých regiónov, ako aj miestny rozvoj v závislosti od osobitostí každého letiska. Takáto investičná pomoc teda podporuje priority stratégie Európa 2020, čím sa prispieva k ďalšiemu hospodárskemu rastu a cieľom v spoločnom záujme EÚ.

Záver: Teda letisko je nato, aby priviezlo do regiónu hostí a peniaze, preto je ho možné podporovať.

 

Možné ? Hlúposť. Nutné…

Nutné ako u každej inej dopravnej infraštruktúry, každá je podporovaná: aj výstavba a údržba železníc, aj ich prevádzka, aj výstavba a údržba cestnej infraštruktúry, aj výstavba zariadení lodnej dopravy.

Vždy to tak bolo, od začiatku vládnutia. Skúste pohľadať knihu Umenie vládnuť (Ha. Mehler Břetislav J. Mrkos, Centrum Prosperity Martin).: vždy a všade od obdobia staroveku podnes patrilo budovanie a rozvíjanie komunikácií medzi základný nástroj úspešných vládcov. Bodka. (Musím sa priznať: neuvedomoval som si to ani ja: letisko je zdroj rozvoja, nie biznis sám osebe. Teda, je to biznis, ale nad 3 milióny prepravených cestujúcich ako hovorí Nariadenie.)

 

Aký má zmysel tak bojovať za letisko Piešťany jeho záchranu a obnovu?

Priemerný ročný počet hostí z Nemecka už po zmene pomerov bol v kúpeľoch Piešťany cca 25 tisíc.

V roku 2016 päť tisíc. Ak to zmeníme na pôvodnú návštevnosť, tak podľa príkladu Popradu (a tie výpočty nákladov a príjmov sú potvrdené aj veľkými odbornými prácami) – tak za cca 500 tis. nákladov dostaneme do regiónu cca 8 miliónov EUR ročne.

 

Len a to je to veľké „LEN“ na konci

Len musí prísť to veľké rozhodnutie ako v Poprade: musia sa spojiť všetci tí, ktorí majú z letiska prínos a rozhodnúť sa, že ideme do toho. A to zatiaľ akosi v Piešťanoch nehrozí, nikoho to netrápi.

Nuž, takto si tu žijeme.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *